vrijdag 22 juli 2011

De reactie op....

Internet is maar een mooi kanaal. Zet ik gisteren deze post op het web, heb ik vandaag al een schitterende reactie van @rrchrdd in de bus liggen. Zo hoort het!

Helaas wordt mijn 'lansbreking' voor de programmering van Lowlands 2011 niet echt ondersteund door de directeur van Lowlands Eric van Eerdenburg. Ze zijn er simpelweg niet zegt hij. Dat ben ik niet helemaal met hem eens want ze zijn er wel degelijk maar misschien moeten we de definitie van headliner eens onder de loep nemen.

In reactie op @rrchrdd wil ik het volgende zeggen. Je haalt smaak en 'feiten' (voor zover dat kan in muziek) een beetje door elkaar. Ik pak het lijstje van 2006 er even bij. Als ik op de manier zoals jij naar de headliners van nu kijkt naar het onderstaande lijstje ga kijken kan ik als volgt reageren.

Arctic Monkeys | 1 goede cd maar kan de Alpha nog niet dragen
Belle and Sebastian | Een beetje zijige meuk, zeker niet Alphawaardig
Bloc Party | Top!
Danko Jones | Ken ik niet goed genoeg
Fun Lovin’ Criminals | Teren op een plaat van 10 jaar geleden
The Magic Numbers | Hypeje maar zeker niet Alphawaardig, stonden in de tent op Pinkpop...
Massive Attack | Moet je stylo zijn, is live absoluut niet zo goed als op plaat
Muse | Top!
Placebo | Niet mijn ding maar wel Alphawaardig
Scissor Sisters | 1 3fm-hitje en dan op Alpha Lowlands, wat doet die commerciële meuk hier!
Snow Patrol | Top!

Zo zie je dat ik, wanneer smaak er bij komt kijken, meteen deze headliners aan flarden schiet. Zo kan ik dat ook met het lijstje van dit jaar doen.

Arctic Monkeys | Zijn weer helemaal terug met het door Josh Homme geproduceerde album, een beetje Kink luisteraar kent de drie nieuwe singles uit het hoofd en ze braken Paradiso af dit jaar. Zijn live sterker dan ooit!
Elbow | Speelden Werchter, Pinkpop en Glaston Bury PLAT! Laatste cd is een top cd zeker na het succes van The Seldom Seen Kid. Weet te boeien en krijgt de Alpha makkelijk mee.
The Offspring | Had van mij niet gehoeven maar retro-acts schijnen nu eenmaal helemaal hip te zijn.
Aphex Twin | Is de IDM GOD! Heeft voor het laatst in 2009 in Nederland opgetreden en heeft enorm veel fans!
Within Temptation | Zeker niet mijn ding maar absoluut een vaandeldrager voor de Nederlandse muziek en enorm populair in het buitenland
Interpol | Niet mijn ding
The Roots | Hip-hop helden! Zeker met een team-up met Q-tip en Mark Ronson in het verschiet wordt dit fantastisch.
dEUS | Speelden de weide van Werchter helemaal plat (lees 80.000 man en niet eens allemaal Belgen) en met een gastoptreden van De Jeugd wordt dit top! Nieuwe plaat is lekker!
Mark Ronson | Heb je deze plaat gemist? Zonde!

Zo zie, het is maar net hoe je het brengt. Elbow veegt de vloer aan met de headliners van 2006 op misschien Muse na die nu alweer veel groter zijn en daarom ook niet meer te boeken zijn door Lowlands. Je onderstaande reactie:
O wacht, alle bovenstaande artiesten hebben recentelijk niks van gelijke status bereikt als de headliners uit 2006. En dáár zit ‘t ‘em nou net. De bands hebben geen waarde voor de mensen die op de hitjes afkomen, néé, dat is geen pinkpop publiek, dit is gewoon een eerlijke behoefte, voor de bovenstaande bands ga ik geen 165 euro betalen, en ook niet voor de dikke lading dubstep en minimal DJ’s die er staan, heb je de onbekendere namen geluisterd? Ik wel, en werd er niet echt vrolijk van.
is dan ook redelijk kansloos vind ik persoonlijk. De bands hebben namelijk wel degelijk hits alleen liggen die niet in je straatje. Je weet overigens ook dat je tegen mij niet over die dubstep en minimal dj's moet beginnen want ik vind het nachtprogramma misschien wel 1 van de sterkste van de afgelopen jaren. Alleen maar omdat het na twee minuten luisteren op MySpace niet tof klinkt wil niet zeggen dat het niets is.

Zo ook je kritiek op Nederhop. Tja, aan wat je tof vindt kan ik niets doen. Ik lees op fora heel veel Metal en Punk gast klagen dat die stromingen er niet staan. Als electronische Nederhop liefhebber ben ik dolblij met dit programma. Maar waarom mogen de Bloody Beetroots (geen nieuwe plaat, geen nieuwe show, al zoooo vaaak gezien) wel terug komen en Chase & Status (wel nieuwe platen en singles) niet terug komen?

Wat ook raar is, is je opmerking bij The Kills, je zegt dat het publiek geen Pinkpop publiek is maar je zegt ook dat je bang bent dat ze iets als The Kills niet gaan snappen. Hetzelfde doe je met Fitz and the Tantrums en Jonathan Jeremiah. Allebei even hard geforceerd doorgedrukt door 3FM dus waarom de een wel en de ander niet. En geloof me, Jonathan Jeremiah kan misschien in de India staan maar groter ook niet hoor (gezien op NSJ). En tot slot kom je met het lijstje The Subs, SebAstian, The Horrors, Mount Kimbie maar Warpaint, Fleet Foxes, Zombie Nation, Pearson Sound zou je een op een daar voor in de plaats kunnen zetten en die staan wel weer op Lowlands. Uiteraard staan zijn veel acts die nu op Lowlands staan ook heel veel geprogrammeerd in Nederland maar het door jou zo gewenste Kasabian heeft vorig jaar ook gewoon 4 keer in NL gestaan (plus, is dat nu een headliner? Kom op zeg).

Nee Richard, ik wil je punt best begrijpen maar aankomen doet het niet.

En nog 1 ding dan, wij gaan samen hier naar toe:

donderdag 21 juli 2011

Lowlands 2011

Huh, nu al een verslag van Lowlands? Dat moet toch nog komen?

Yep, maar vandaag kwamen de nieuwe namen van Lowlands en daarmee ook de laatste namen. Een festival wat in 4 uur uitverkocht en waar diegene die de kaarten kochten snakten naar de namen van de optredende artiesten. Die namen vielen, de opinie te volgen, stuk voor stuk tegen. Bij iedere bekendmaking werd er een beerput open getrokken die ik zelfs hier in de polder nog niet ben tegengekomen. Vooral het gebrek aan grote namen werd als een groot gemis gezien.

Nu ben ik vorig jaar voor het eerst naar Lowlands geweest (lees hier het verslag).

Nu is smaak persoonlijk en zal ik hier echt niet iedere geboekte artiest op Lowlands als de meest unieke boeking in Nederland gaan verdedigen maar toch kan ik slecht tegen de verschillende 'argumenten' die tegen deze line-up worden gegeven. De vraag is natuurlijk wat je verwacht van Lowlands als festival. Om een beeld te geven heb ik hier de 'headliners' van de laatste 5 jaar:

2006: Arctic Monkeys, Belle and Sebastian, Bloc Party, Danko Jones, Fun Lovin’ Criminals, The Magic Numbers, Massive Attack, Michael Franti & Spearhead, Muse, Placebo, Scissor Sisters, Snow Patrol
2007: Arcade Fire, Basement Jaxx, Cocorosie, Eagles of Death Metal, Editors, Interpol, Kaiser Chiefs, The Killers, Kings Of Leon, Mika, Nine Inch Nails, Saybia, Sonic Youth.
2008: Anouk, Sex Pistols, Underworld, N*E*R*D, dEUS, Dropkick Murphy’s, Franz Ferdinand, The Kooks, Nightwish, Editors, Sigur Rós
2009: Kaiser Chiefs, Arctic Monkeys, Kyteman’s Hip Hop Orkest, Lily Allen, Them Crooked Vultures, 2 Many DJs, The Prodigy, Snoop Dogg, Bloc Party, Maxïmo Park
2010: Queens of the Stone Age, Snow Patrol, Blink 182, The Specials, Thirty Seconds To Mars, Groove Armada, The XX, Mumford & Sons.

Een mooi lijstje als je het me zo vraagt maar of er nu echt grote bands hebben gestaan (let wel: op het moment dat ze geboekt werden), ik denk het niet. Voor 2011 hebben we het volgende rijtje:
2011: Elbow, Artic Monkeys, The Offspring, The Roots, Mark Ronson, dEUS, Aphex Twin, Within Temptation, Interpol

Voor mijn gevoel doet dit lijstje niet veel onder voor de headliners die er de jaren ervoor stonden. De vraag is ook of Lowlands wel een echt headliner festival is. Is de Alpha een locatie om acts als Coldplay, Foo Fighters, Kings of Leon te huisvesten? De enige headliner die ik mis (en die volgens mij iedereen mist) is Radiohead.

Dan de rest van het programma. Een veel gehoorde klacht is dat er veel acts op staan die elders in het land al een keer op een ander festival hebben gestaan wat goedkoper was. Tja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. In het geval dat je regelmatig een festival of concert bezoekt dan heb je al veel gezien. Zo ben ik voor € 27,50 naar Pitch geweest waar o.a. Gaslamp Killer en Jamie Woon stonden. Maar daar stonden Arctic Monkeys en Elbow weer niet. Op Werchter heb ik Elbow en Arctic Monkeys dan weer wel gezien maar daar stonden Fink, Eefje de Visser en Skrillex weer niet. Get the point?

Is deze line-up heilig? Nee, zeker niet, verre van dat zelfs. Op ieder line-up kun je, zeker vanuit je eigen smaak, kritiek, op- of aanmerkingen hebben. Toch denk ik dat dit jaar deze kritiek wel erg makkelijk wordt gegeven en niet geheel redelijk is.

Ik hoop in ieder geval op een fantastische editie Lowlands!

Speciaal voor @rrchrdd:

@rrchrdd vindt in deze line-up, waar hij minimaal 40 bekende acts in vond, slechts 1 must-see te weten: Edward Sharpe (voor mij nog onbekend dus bij deze een must-see gezien de smaak van @rrchrdd). Ik wil hem de volgende tips meegeven.

Mijn must-see's voor Lowlands 2011 inclusief korte termen en Spotify Links (wanneer beschikbaar):

Agnes Obel Breekbaar, mooie vrouw en zeer indrukwekkend op Motel Mozaique
Graffiti6 Hopen op een tijdsslot bij ondergaande zon. Heerlijk!
Fink Hoogtepunt van Motel Mozaique en een fantastische nieuwe plaat. Heeft een speciale show die zowel op festivals als in kleine zalen blijft staan. Zie hier!
Skrillex De Bloody Beetroots van dit jaar!
SBTRKT Heeft een werkelijk waar fantastisch album gemaakt. Erg benieuwd naar!
James Blake: geen linkje voor @rrchrdd maar ik sleep hem toch mee naar dit optreden ;)
OFWGKTA (Odd Future): De hip-hop hype van dit jaar, duister, vette stem en teksten en doet het live ook erg goed en houd van interactie met het publiek.
Miles Kane Heerlijke cd gemaakt dit jaar met lekkere liedjes, benieuwd hoe hij live is.
Elbow Pakte in zijn eentje Pinkpop en Werchter in. Warschijnlijk afsluiter van de zaterdag. Wordt schitterend.
Boef en de Gelogeerde Aap: Filmpje!
Little Dragon Nieuwe plaat is top, optreden op Glastonbury was top. Aanrader!
The Gaslamp Killer: FEEST!
Goose : FEEST!
Happy Camper: Topproject met o.a. Tim Knol en Blaudzun.
Jungle By Night: Nederlandse gasten die heel veel festicals al op stelten hebben gezet. Swingt de pan uit!
The Wombats Heb ik een zwak voor, wordt dansen!
En tot slot: Aphex Twin: filmpje :)

Zijn dit ze allemaal? Nee, veel goede dubstep en nieuwe electronica maar goed dat moet je ding zijn. Hoewel dat met bovenstaande namen ook zo is. Het moet je ding zijn. Ik vind het persoonlijk veel waar voor je geld maar om dat nu constant op zo'n forum te gaan zetten. Het wordt een mooi festival :)

dinsdag 12 juli 2011

Vinyl in de digitale tijd!

Onze eigen Easyrider en zijn gevoel over ontwikkelingen in de muziekbranche. 'Zomaar' op een forum op Discogs! Hulde! Hieronder de link naar het hele topic met alle voorafgaande posts:
http://www.discogs.com/groups/topic/238492#2897573



En hier zijn reactie:


Tja, beide situaties hebben hun voors en tegens.

Vroeger (voor de tijd van internet... gut ik word nu echt oud) vond ik het een sport om platen te scoren, een waar festijn om iedere vrije middag en zaterdag op jacht te gaan, in het oude Micratje van mn moeder op naar Eindhoven, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Altijd weer spannend waar je mee terug zou komen. Die tijd ging je blanco op zoek of hooguit met een lijstje met vage titels/lyrics van een gespotte plaat uit een DJ-set. Vooral de contacten in de diverse vinylshops was altijd smullen, kletsen met bekende en semi-bekende DJ's van weleer. Het delen van je passie met lotgenoten, zalig was dat. Vervolgens was het kicken als je een plaat had gekocht, vrijwel onbekend, en dan "maken" bij het publiek. Gaaf als dat vervolgens lukte, was dan jouw plaat, onderdeel van je gig en trademark geworden.

Tja, dat is nu over en uit.

Wat dat betreft ben ik van de oude stempel, voor vele mensen wellicht een materialist. Ik ben trots op mijn collectie, niet omdat het zeldzame of gewilde platen bevat, maar vooral omdat het voor mij zoveel emotionele en nostaligische waarde in zich draagt. Bijna iedere plaat heeft een verhaal.

Helaas vind ik ook ontzettend veel muziek goed, mijn collectie is daarmee vrij breed uitgedijd en uitdijende. Ik ben geen purist, maw ik hoef niet zonodig labels compleet te hebben ofzo. Wel is het vet om promomateriaal, white labels en limited editions te bemachtigen.

Dat "verhaal" over een plaat breng ik overigens 1x per maand ten gehore bij The Groove, een radioprogramma bij het lokale radiostation Merweradio, Sliedrecht en omstreken. De Plaat En Zijn Verhaal, het topic waarin ik een plaat bespreek uit de oude doos, herkomst, artiest, waar gekocht en/of gehoord. Erg kickend om te doen en de nostalgie druipt daar vanaf.

Daarnaast wordt ik met enige regelmaat gevraagd om te draaien op een feestje, soms ook thuis bij mensen, maar ook bruiloften ed. en dan vooral om die oude tijd te doen herleven. Dan draai ik dus bij uitstek met platen, wederom kickend. Mensen komen dan bij je kijken, snuffelen door je bak heen, vinden het dan vooral gaaf dat je platen draait ipv mp3's en/of cd's. Kijk dat is nou het publiek naar mijn hart en tevens vet om te laten zien en horen wat je in de kast hebt staan.

Wat mij een goed gevoel geeft aan mijn platen is dat mijn collectie zo breed is dat ik bijna in alle straatjes muziek kan draaien vanaf plaat. 70's disco-party, oldskool en classics, mainstream 90's, clubgarage, speedgarage, breakbeat, lounge, dubstep, minimal, electro, vet en morsig (rauw), pop, breaks, progressive, drum n bass, deep, it's all in the game.

Afgelopen voorjaar mijn huis laten verbouwen, woonkamer heeft een metamorfose ondergaan, direct mijn kans gegrepen om een lang gekoesterde wens in vulling te zien gaan, nl. een platenspeler in de woonkamer, lekker plaatjes draaien met vrouw en kinderen. Mijn zoon van vijf weet al precies hoe hij een plaat op moet zetten, mooi toch. Mijn nichtje van 12 kwam laatst langs en wist niet wat ze zag, had nog nooit een platenspeler gezien, LOL.

Daarnaast doe ik 2x per jaar bij The Groove een varieteitenmatinee, een DJ-set waarin ik op zoek ga naar uitersten, een set waarin ik soundtracks, chansons, beats, ambient, experimental, leftfield, hiphop, breaks, elektro, hammond, jazz ed. tot een fijne brij samen laat smelten, hilariteit ten top.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat ik tot op de dag van vandaag geniet van mijn collectie en zoveel mogelijk andere mensen mee laat genieten en tevens de jonge generatie en iedere andere geinteresseerde kennis laat nemen van het vinylfenomeen, de vele uiteenlopende muziekstijlen van nu en vroeger, en al het moois wat er ooit gemaakt is op zwart goud.

En ja, ook ik denk wel eens was het maar als toen, maar ja, kijk liever naar de mogelijkheden van deze tijd. Zoals Discogs, ik vind het heerlijk om te dwalen in de krochten van Discogs, de vele fora-topics, wantlists, label- en artist profiles, catalogi, heerlijk vind ik dat. Kennisnemen van releases waarvan je het bestaan nooit kon vermoeden. Ja, dat zijn geweldige voordelen van nu.

En de waarde van mijn collectie, ach zal best wel wat centen waard zij, maar ik doe ze toch nooit weg, dus wat boeit dat dan. Ik zie mijn collectie niet als investering. Wat mijn verzamelhart wel sneller doet kloppen is als ik een plaat bezit welke zeldzaam is en of veel gevraagd is, dat vind ik uiteraard wel cool. Of een plaat met historische waarde en/of blauwdruk voor een bepaalde stroming/periode of een plaat welke originele fragmenten bevat en nadien veel is geript/gesampled, dat maakt het vinyl verzamelen mooi.

Ik heb wel eens gezegd in een krantenartikel: "vinyl is horen, zien en voelen". Driedimensionaal, mooier kan niet.

En ja, ook ik zoek nog platen welke lastig te pakken zijn, ook in dit internet tijdperk, en ja eigenlijk vind ik dat dus prima, want ja, je moet uiteraard iets te wensen/verlangen hebben, ook in deze consumptieve en netwerk gedomineerde maatschappij.

C'est ca.

zaterdag 9 juli 2011

North Sea Jazz 2011 + Prince

Ieder jaar kijk ik weer met veel interesse naar het programma van North Sea Jazz. Altijd goede en bekende namen, ieder jaar weer gedurfde en opvallende dingen (Ik bedoel, dit jaar Flying Lotus). Maar ja, ieder jaar hangt er ook een prijskaartje aan zo'n line-up. Dit jaar was er echter een verschil met de voorgaande jaren. North Sea Jazz heeft namelijk ook ieder jaar zogenaamde Plusconcerten. Dit zijn concerten die in de gewone programmering zijn opgenomen maar waar je wel extra voor moet betalen. 'Dat maakt het niet interessanter' hoor ik je denken. Maar wanneer één van die Plusconcerten een concert van Prince is dan hoef ik niet lang na te denken. Ik moest Prince nog een keer zien en in combinatie met een, op papier, ijzersterke programmering op vrijdag was de keuze snel gemaakt (hoewel mijn bankrekening daar anders over denkt).

De vrijdag dus. We waren al vroeg aanwezig omdat Jonathan Jeremiah opende met het Metropool Orkest. Zijn plaat A Solitary man is een heerlijke plaat en we waren benieuwd hoe hij het live zou doen. Nou, dat viel helemaal niet tegen. Toegegeven: je moet van het Metropool Orkest houden. De bombast waar de kleine nummers van Jeremiah worden opgezet valt niet bij iedereen goed in de smaak. Persoonlijk vind ik het erg fijn. De man heeft een schitterende stem en staat heel relaxt op het podium. Jammer dat er geen toegift gespeeld werd.

Na Jonathan Jeremiah gingen we kijken naar de eerste legende van de avond te weten Paul Simon. Zijn oude werk is natuurlijk bekend en bij was dat ook het enige werk wat bekend was. De beste man maakt echter nog steeds platen en helaas voor ons had Paul besloten om te beginnen met het nieuwe werk. Tja, dat vind ik nu echt bijster spannend. Na een klein half uurtje hadden we eigenlijk wel gezien en gingen we op zoek naar iets spannenders. Dat vonden we in Darling zaal. Een 'ensemble' (??) genaamd 'Mostly Other People Do The Killing' 4 man op het podium in een zaal met stoelen waar mensen kwamen en gingen. De 4 op het podium gingen helemaal los. Wat een techniek, passie en en wat een heerlijke muziek! 

Na dit geweld wilden we de volgende oudgediende toch een kans geven. BB King, levende legende, stond op het programma. Met een band waarvan de gemiddelde leeftijd 70 was kwam de grootmeester (86 volgens mij!) na een kwartier op het podium. De man moet op een stoel zitten maar bespeelt zijn instrument nog wel met verve, dachten we... Tja, de tand des tijds overleven is voor iedereen moeilijk en zo ook voor deze grootmeester. Ook dit draaide dus uit op min of meer een teleurstelling (min of meer want wat waren de verwachtingen). Echter ook hier kwam er uit onverwachte hoek redding: Robert Randolph & The Family Band! In de Congotent zat het publiek aan het begin van het optreden eerst nog op zijn stoel maar 25 minuten later dampte de hele tent op en neer. Zo veel energie van een band met Robert Randalph die de pedal steel-guitar geselde om de meest funky riffs eruit te toveren. Een zaal vol Nederlandse kaaskoppen zo los krijgen is knap en geheel terecht. Genieten!

De slotact in de grote Nile zaal was Larry Graham met zijn Grand Central Station. We hadden de beste man al een keer gezien in Watt en dat was super. Gelukkig stelde Larry ons niet teleur en funkte hij ook dit keer het dak eraf. Via een zijkant van de zaal naar binnen komen, door het publiek het podium op en tijdens het optreden ook het podium weer af het publiek in. De man ademt entertainment en speelt daarbij ook nog top! Hij heeft een goede band en weer wat te doen op het juiste moment. Het werkt!

We zijn echter wel wat eerder weggegaan bij Larry Graham want de deuren voor de zaal naar Prince gingen open. Prince dus. Ik had geen idee wat ik kon verwachten. De laatste tijd speelt hij regelmatig een greatest hits show maar hij staat ook bekend om zijn jamsessies waarbij helemaal los gaat. Ahoy blijft een mooie zaal voor dit soort optredens en voor mij gevoel hadden ze de zaal zelfs iets kleiner gemaakt. Prince kwam op met band en twee zangeressen die een belangrijke rol hadden deze avond. Prince had besloten er een funkende jamsessie van te maken. Dat is aan de ene kant jammer omdat je de man toch graag zijn ronkende hitscarrousel op hoort starten maar wanneer zo'n muzikant los gaat is het wel een genot om naar te kijken en om naar te luisteren. De bijdragen van de zangeressen had de beste man echter achterwege mogen laten. Er werden flink wat covers gespeeld waaronder een gewaagde van Marvin Gaye. Op het moment dat de cover echt definitief dubieus werd trok Prince er een heerlijk gitaarsolo uit. Naar het einde van de show kwamen gelukkig toch nog de klassiekers.'Purple Rain', 'Kiss' en 'Love Bizarre'. Dan is het helemaal genieten. De man is een showman, hij speelt met het publiek wat er vol intuinde. Heerlijk!

Was iedereen dan lyrisch? Verre van dat. Ik heb na afloop veel geklaag gehoord over het geluid (leve de oordoppen) en de die-hard Prince-fans vonden het de 'allerslechtste show van Prince ooit'. Acht, het was mijn eerste ik vond het de allerbeste tot nu toe.

Conclusie, volgend jaar weer North Sea Jazz? Tja, moeilijk te zeggen. De headliners faalden voor mij bijna allemaal. Er valt in de andere en kleinere zalen echter zo veel te ontdekken. De vraag is of het dat geld waard is. Dat zullen we volgend jaar wel weer bepalen :).

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails