donderdag 23 februari 2012

Het verdriet wat Popduel heet.

Daar zit je dan, 15:43 met aan de lijn iemand van de redactie van Rabradio. Voor de derde keer ga ik meedoen aan het legendarische Popduel bij Rabradio. De eerste keer kwam ik in ronde twee (shootout verloren) de tweede keer wist ik helemaal niets. De afgelopen maanden heb ik echter dapper iedere middag meegedaan en 'uiteraard' wist ik heel veel antwoorden. Soms zat ik zelfs hoofdschuddend mee te doen waarbij ik mijzelf afvroeg hoe het kwam dat de deelnemer het antwoord niet wist. Aangemoedigd door enthousiaste collega's en na het horen van twee dorpsgenoten tijdens de show besloot ik mijzelf weer op te geven. Al snel werd ik gebeld met de vraag of ik zin had om mee te doen. Natuurlijk had ik zin.

Daar zat ik dan. Telefoon in de hand, licht gespannen te luisteren naar een ruisende lijn. Racoon werd gedraaid maar echt veel kreeg ik er niet van mee. Paul introduceerde de andere kandidaat en kwam daarna bij mij. 'Of ik met zo'n achternaam van Nederlandse muziek hield', tja, dat klopte wel.

Toen: eerste vraag. Mijn tegenstander weet het antwoord en ik ook maar de punten zijn uiteraard voor hem (Would I Lie To You is zowel door Charles & Eddy als door The Eurythmics gebruikt). Dan mijn beurt. Een titel van een plaat die zowel door HURTS als als door BLACK is gebruikt. Och hemel, wat gaan we nu krijgen. Ik heb werkelijk waar geen idee. Tegenstander ook niet. Het blijkt 'Wonderfull life' te zijn. Vraag twee, wie is de invalzanger van Queen. Die weet ik maar het is eerst de beurt aan mijn tegenstander. Die heeft geen idee dus ik mag hem inkoppen: Adam Lambert. Stand: 2-1 en ik krijg mijn vraag nog. Van welke band is Jason Dean Fortune de zanger geworden na een talentenjacht. Dus...... Geen idee en mijn tegenstander ook niet. Blijkt Inxs te zijn. Oh ja....

Laatste vraag. In plaats van intro's krijgen we outro's van platen te horen. 'Wat is dit nu weer' denk ik bij mezelf. Eerste outro. Tegenstander heeft geen idee en ik versta er ook helemaal niets van en kan er dus geen kaas van maken. Blijkt King met Love & Pride te zijn. Maar goed, ik ben nog een kans. Ik hoor iets van een trompet en 'Aaahaaa'. WTF is dit nu weer. De tijd tikt, ik probeer nog op iets te komen maar weet het niet.

De zoemer gaat en het is klaar. Tegenstander weet het ook niet maar heeft zijn eigen eerste vraag goed gehad en heeft daarom twee punten. Die laat bleek Salt 'N Pepa te zijn met Let's Talk About Sex. Nooit opgekomen.

Daar zit ik dan. Paul zegt nog dat het voorlopig een tijdje zal duren voordat ik weer mee mag spelen (is hij er achter gekomen dat dit mijn derde keer was?) en ik verbreek de verbinding.

Wat een klotezooi zeg. Ik ga heel veel investeren in datalijnen die naast spraak ook andere geluiden optimaliseren via de mobiele telefoon. En wat was dat met die rare vragen over Idols-sterren die bij INXS spelen? En outro's? Die hebben we nog nooit gehad bij het Popduel. En wie durfde het on door de gang te lopen terwijl ik me moest concentreren!

Dan besef ik het me: de missie is weer mislukt. Al die dappere edities van het Popduel die ik mee heb gedaan en glansrijk won en dan gaat het tot drie helemaal verkeerd wanneer ik voor 'het echie' meedoe. Wat rest is nederigheid en respect voor de deelnemers die wel winnen. En toen ik het kantoor weer binnenkwam, stond Let's Talk About Sex op....

Ik ga een hoekje opzoeken.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails