maandag 9 juli 2012

The Best Of 2012 Part 1

We zijn 'gewoon' alweer in juli aanbeland. Om het einde van het jaar wat overzichtelijker te maken plaats ik hierbij alvast een overzicht van de vetste platen die dit eerste half jaar zijn uitgekomen.

Blaudzun - Heavy Flowers
Absoluut het album van het eerste half jaar. Wat een juweel! We waren bij de releaseparty in Tivoli en daar knalden de nummers al van het podium. Johannes is gegroeid. In optreden en in produceren en componeren. In interviews vertelde hij dat hij eigenlijk een ingetogen plaat wilde maken maar dat er bijna alleen maar uptempo en euforische nummers uitkwamen. De thema's van zijn nummers blijven echter wel staan. Heavy Flowers is een release die zijn voorganger Seadrift Soundmachine evenaart en wat mij betreft overstijgt!

Michael Kiwanuka - Home Again
Oud is nieuw. Werden we vorig jaar al bestookt met nieuwe bands die oud klonken, ook in 2012 gaat dit gewoon door. Daar zit uiteraard een hoop meuk bij maar ook heel veel mooie dingen. Michael Kiwanuka maakte zo'n briljantje. Ingetogen, intiem en met een schitterende stem. Het zijn allemaal echte liedjes die op het album staan. Ik hoop de beste man dit jaar nog een keer live te mogen zien. Benieuwd hoe die nummers dan uit de verf komen.

Goth Trad - New Epoch
In de eerste helft van 2012 ontdekte ik BenedenNAP. Een online radioprogramma wat het randje opzoekt van dansvloer en chill-out. Met grote regelmaat vul ik m'n wishlist aan met platen die daar gedraaid worden. Gelukkig draaien ze ook bijna alleen maar platen. Dit album is daar een mooi voorbeeld van. De eerste track van het album (Man In The Maze) kwam langs in het programma en mijn aandacht was meteen getrokken. Het hele album blijkt een heerlijke, diepe plaat te zijn. Enig minpuntje is dat de hit Air Breaker niet op het album staat, gelukkig is deze wel als single uitgebracht.

Ghosting Season ‎– The Very Last Of The Saints
Zomaar een vrijdagavond. Hoewel, ik kwam net terug van een fijne draaisessie met de vrienden van Eclectro. Op de doppen stond dit album van het label van Sasha. Ik had al een tijd niets meer van Sasha gehoord maar hij blijkt zijn smaak voor goede muziek geenzins kwijt. Wat een heerlijk album is dit. 'Oude progressive' is het eerste wat er bij me opkwam. Diepe baslijnen, heerlijk melodiƫn en sfeer, heel veel sfeer. Helaas is vriend Sasha wel helemaal over op digitaal en is dit album dus met geen mogelijkheid op vinyl te krijgen.

Of Monsters And Men - Into The Woods
De pophit van 2012, of misschien wel de 'Mumford & Sons' van 2012. Hoe dan ook, een meer dan aanstekelijke single en een heerlijk album. Live mogen zien in Bitterzoet en ook daar hebben ze me overtuigd. Op Lowlands gaan ze zeker de tent op stelten zetten.

Andere toppers van het eerste half jaar:
Yppah - Eighty One
Squarepusher - Ufabulum & Enstrobia
Slugabed - Time Team
John Talabot - Fin LP
Django Django - Django Django
∆ (alt-j) - An Awesome Wave
Totally Enormous Extinct Dinosaurs ‎– Trouble

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails