zondag 1 maart 2009

De Plaat En Zijn Verhaal Editie 1


Eind vorig jaar ben ik door de heren van het radioprogramma "The Groove" benaderd of ik bij hun in de show een maandelijks terugkerende column wilde komen doen, tuurlijk! was mijn reactie toen. Maar ja, waar ga je het over hebben... platen natuurlijk, ja dat was wel duidelijk, maar wat gaat de luisteraar aanspreken en hoe hou je het boeiend. Goh, zei Martin, presentator van The Groove, dat moet voor jou toch niet zo moeilijk zijn, jij hebt altijd verhalen bij bepaalde platen, en zo werd het concept geboren...

"De Plaat En Zijn Verhaal", een column waarin ik unieke, spraakmakende, baanbrekende, opvallende en bijzondere platen zal gaan bespreken.

Het heeft uiteindelijk tot vorige week moeten duren, maar goed, toen was het eindelijk zo ver, de eerste column in de show, "De Plaat En Zijn Verhaal Editie 1"

In het 1e uur van de show verklapte ik in de teaser de volgende statements: "Een kneiter van een plaat, een anthem, een echte underground plaat, bouwjaar 1992 en bovendien een plaat uit 2 muziekwerelden..."

Na in het 1e uur de aanbevelingen van deze maand door Leo Leandro te hebben mogen horen was het in het 2e uur tijd voor de column.

De plaat van vanavond is van de formatie "Cameo", een bandje uit NY, opgericht in 1974 door Larry Blackmon. Deze funk/dance formatie had haar hoogtij dagen half jaren ' 80 met hitjes als "Word Up" en "Candy"

De track die deze heren produceerden heette "Money" en is de 2e track van hun album "Emotional Violence" uit 1992. Het nummer in kwestie is een niet noemenswaardige track die het tenauwernood als single haalde.

Echter, in hetzelfde jaar besloot de toen al geprezen producer "Kevin Saunderson" om de uitdaging aan te gaan om van dit nummer een remix te maken. Het resultaat was een remix die in de verste verte niet meer met het origineel was te identificeren. Maar... het resultaat werd door de traditionele "Cameo" aanhang misschien verafschuwd, echter in de dance scene, met name in het underground circuit sloeg deze plaat in als een bom! Die tijd circuleerden er echter een zeer geringe hoeveelheid white labels die alleen via Kevin aan goed bevriende DJ's als promotie waren weggegeven.

Kevin Saunderson aka Reese aka E-Dancer aka Tronikhouse en main producer van Inner City besloot om voor de officiele release 2 remixen onder zijn alter ego "Reese" te lanceren. Dit monniker staat garant voor techno en rave georienteerde tracks. De keuze voor de track van vanavond is de "Reese Hardcore Instrumental Mix". De hardcore in deze is de in de begin jaren '90 in de US en UK veel gehanteerde handelsnaam voor Rave, Breakbeat en Clubtechno getinte platen.

De plaat, en in het bijzonder deze remix, is in de loop der jaren een van de meest gebootlegde tracks, met name door de enorme vraag van DJ's die allen deze plaat in hun collectie wilden toevoegen.

De eerste kennismaking met deze plaat kan ik me dan ook nog als de dag van gisteren herinneren. Het was zomer 1993, zaterdagavond, Rotterdam, locatie Nighttown, avondje stappen met 2 goede vrienden. Na een uurtje te hebben doorgebracht in de grote zaal waar resident DJ Ronald Molendijk zijn plaatjes haarfijn aan elkaar mixte besloten we om een kijkje te nemen in de basement waar Miss Monica draaide. Halverwege de trap naar beneden kwamen de klanken van "Money" me al tegemoet, WOWW, wat was dit voor een bruut nummer schreewden we tegen elkaar. Onder aan de trap aangekomen werden we direct opgeslokt door het euforische, dampende en stampende publiek. De impact en het effect van het nummer werden door de rookmachines en de stroboscopen versterkt en gaven mij het ultieme "Underground Rave" party gevoel!

Het nummer bleef dan ook nog lang nagonzen in mijn hoofd, en ach... wat wilde ik zielsgraag weten welk nummer ik had gehoord, maar ja 1992 was nog niet de tijd van internet zoals we die nu kennen...

Het heeft tot 1995 geduurd voordat ik de plaat heb kunnen bemachtigen, in nieuwstaat stond ie op me te wachten, notabene in de uitverkoop bak in Midtown Dordrecht voor 5 oudhollandse guldens. Ja, de Midtown vestiging waar Patrick van Kerckhoven werkte, maar... dat is een ander verhaal, voorbehouden aan een andere plaat en z'n verhaal. Terug naar de plaat... tsjee, wat was ik blij, zo blij als een kind, ik kon wel janken... Het ware ultieme DJ en platenverzamelaarsgevoel!


Beste luisteraars, geniet van deze 1e plaat en z'n verhaal en tot de volgende maand met weer een plaat en zijn verhaal.


Cameo - Money (Reese Hardcore Instrumental Mix) http://www.discogs.com/Cameo-Money/release/48366



Easyrider






Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails