vrijdag 1 mei 2009

De Plaat En Zijn Verhaal Editie 3


Deze maand een plaat en zijn verhaal met een voor mij wel heel persoonlijk tintje.


De formatie heet Jestofunk en wordt gevormd door drie italianen Claudi Rispoli, Allesandro Staderini en Franscesco Farias. Deze drie heren vormen samen een producers- en DJ trio en zijn in 1991 gestart met het produceren van jazz en funk georienteerde electronische muziek.


Met name in de begin jaren '90, waarin de House Sound zich opsplitste in "Mellow" en "Gabber" wisten de heren hitjes in het Mellow circuit te scoren. Met name onder de monikers Jestofunk, Moz-Art en Blade. Claudio Rispoli nam ook deel uit van de formatie Double Dee waarmee hij de hit Found Love scoorde.


De track in deze plaat en zijn verhaal is de eerste en tegelijk meest bekende hit "I'm Gonna Love You" uit 1991. UItgebracht op het Italiaanse house label Rec In Pause. De track werd al direct opgepakt in de clubs in Europa en Engeland en zo werd de track al snel gelicenceerd bij de labels BCM Records en Dance Device.


De eerste keer dat ik deze track hoorde was op een mixtape van For Those Who Like To Groove, toen wist ik natuurlijk niet hoe de track heette... Het duurde tot 1994 voordat ik achter de naam kwam. Het was in de Free Record Shop waar ik wat aan het luisteren was naar house compilatie CD's. De compilatie in deze was "Natural Elements", een Nederlands compilatie van tracks samengesteld door Peter Vriends en Ed van Helden, nu beter bekend als Quadripart, Chestnut en Brersoul. De CD wordt gekenmerkt door mooie, intense en melodieuze tracks. Jestofunk - I'm Gonna Love You was nr. 3 van de CD.


Lang heb ik gedacht dat de saxofoon intro niet origineel zou zijn en was geript en/of gesampled, maar op de release op Dance Device is een credit voor het spelen van de sax opgenomen voor Maurizio Caldura, wat een held, deze man!


Het moest tot 1995/1996 duren voordat ik de 12" "te pakken" had. Dit was in een platenzaak in Dordrecht waarvan ik me de naam niet eens meer herinneren kan. Deze platenwinkel heeft er dan ook een blauwe maandag gezeten voordat ie weer werd gesloten.


Zoals al aangekondigd in de intro van deze editie heeft deze plaat voor mij, of liever gezegd voor ons; Saskia, mijn vrouw, en ik, een wel heel bijzondere plek in ons hart gekregen.


De saxofoon intro van de plaat hebben wij gebruikt op ons huwelijksfeest en wel bij de aanvang van onze huwelijksplechtigheid. De saxofoon begon te spelen toen Saskia de trouwkapel werd binnengebracht door haar vader. Als ik daar nu aan terug denk pink ik daar stiekem nog een traantje voor weg, zo mooi was dat!


Geniet van deze prachtige plaat, dat zal ik zelf in ieder geval zeker doen!


Goed, lieve mensen, dat was al weer de 3e editie van De Plaat En Zijn Verhaal. Tot de volgende maand waarbij ik samen met mijn boezemvriend Gerben een gezamenlijke Plaat En Zijn Verhaal zal doen!


Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails