dinsdag 29 juni 2010

De Plaat En Zijn Verhaal Editie 11

De artiest in deze editie is geboren op 20 februari 1963 in Cheshire, Engeland, zijn naam is Ian George Brown. In zijn jeugd raakt Ian zwaar geinspireerd door de punk scene, oa. door The Sexpistols, Sid Vicious in het bijzonder gaven hem zijn roots voor zijn muziek.

1985, Manchester, Ian start met Pete Garner, John Squire en Alan Wren een bandje en de Stone Roses waren geboren. Helaas voor de vele schare fans, van de tegenwoordig als Indierock of Britpop bestempelde stijl van muziek, ging de band in oktober 1996, 11 jaar later na haar oprichting, ter ziele. Ian startte hierna een solo carriere in 1998 met een keurmerk van eigenzinnige muziekstijlen als britpop, neorock, synthpop, indierock en leftfield. In 2001 kwam zijn album Music Of The Spheres uit met de openingstrack F.E.A.R.

De remix welke ik vanavond van dit nummer ga draaien is van UNKLE alias James Lavelle. Deze muzikale duizendpoot wil ik in een andere Plaat En Zijn Verhaal zijn welverdiende credits geven als artiest.

De betreffende remix van UNKLE werd al snel na zijn release opgepikt door de grote DJ's en in menig live set op de grote festivals en dancefeesten gedraaid. In de sets van Tiesto, Marco V en Paul Oakenfold kwam de plaat veelvuldig voor.

In 2002 toen het remix album Remixes Of The Spheres uitkwam stond ik plaatjes te luisteren in Eindhoven in mijn toen geliefde en favoriete platenzaak Rare Records. De plaat werd me getipt en ik werd na het lusiteren van het album in twijfel gebracht, met name vanwege het feit dat het album voor mij een nogal bonte verzameling van experimenteel getinte tracks was, welke ik minder goed als draaimateriaal kon gebruiken die tijd. F.E.A.R. daar en tegen was voor mij een track met zoveel dramatiek en melanchologie in zich dat ik uitendelijk besloot de dubbelaar aan te schaffen, waar ik tot op de dag van vandaag uiteraard geen moment spijt van heb.

Geniet van deze unieke, zichzelf overtreffende plaat als product van aan de ene kant een groot artiest en aan de andere kant een fenomenaal remixer.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails