dinsdag 29 juni 2010

De Plaat En Zijn Verhaal Editie 9

Vanavond een plaat en zijn verhaal van de producer Rene Lowe onder zijn monniker Vainqueur. De beste man heeft slechts een hand vol producties op zijn naam met als hoogtepunt de plaat en zijn verhaal van vanavond. Niet respectloos bedoeld maar vanavond gaat het niet zozeer om de producer van de plaat maar des te meer over de producers die verantwoordelijk zijn voor de remix.

Dit producersduo bestaande uit Moritz von Oswald en Mark Ermestus, opereren al enkele jaren in de techno scene. Velen zullen hun beter kennen als Basic Channel of Maurizio. Mauritz is geboren in 1962 in Berlijn, zijn dagelijkse boterham verdient hij als Master & Cutting Engineer bij de Berliner Dubplates & Mastering BV. Hij houdt zich dus dagelijks met name bezig met geluidsmastering en de techniek en kwaliteit van het platensnijden.

Daarnaast is hij samen met Mark Ermestus een studio begonnen in Berlijn van waaruit ook een bedrijfje van Moritz gevestigd werd om in ieder geval het kwaliteitsniveau van de platen die in de studio werden geproduceerd te waarborgen. Zo startte in 1992 het gelijknamige label Basic Channel, helaas voor vele techno puristen heeft het label maar 3 jaar bestaan, in 1995 is het ter ziele gegaan, 9 releases rijk. Opmerkelijk detail is dat na iedere voortkomende BC release het afgebeelde BC label afgebeeld op het label ieder keer vager en meer "blurry" werd afgebeeld, uiteindelijk waren de releases alleen voor de fanatieke aanhangers nog herkenbaar als BC release.
Het geluid van de mannen wordt in de techno scene als eigenzinnig en als een kenmerkende "eigen sound" ervaren, minimalistisch met in de meeste releases een zeer herkenbare "BC" kickdrum.

De release van vanavond heet Lyot in de Maurizio Remix, uit 1992, op het sublabel Maurizio, ofwel "M" genoemd. Dit is release nummer 2 van uiteindelijk 7 M-releases.
Door het eigenzinnige geluid en de als een mokerslag doorklinkende bassdrum maakt voor vele technoliefhebbers dit de ultieme techno underground tune van weleer.

Zelf heb ik deze plaat voor het eerst gehoord in de Kameleon, jawel "De" jeugddiscotheek in Boven-Hardinxveld uit lang vervlogen tijd. Toen ik op de RSG Wijdschild school ging leerde ik Dick de Groot kennen, een van de mensen, of misschien wel de man, die mij in aanraking bracht met electronische dansmuziek. Gefascineerd door de muziek die hij voor mij op cassettebandjes zette is het er van gekomen dat ik platen ben gaan kopen. Daaruit vandaan zijn Gerben Vos en ik gaan draaien bij De Kameleon. Dat begon in eerste instantie middels een mengelmoes van stijlen, Prince, U2, Depeche Mode en tussendoor elektronische dansmuziek, langzamerhand ging het publiek om. Op een van deze avonden vroegen we aan Dick of hij eens bij ons wilde komen draaien en dus platen mee te nemen. ZO gebeurde het dat hij op een avond dus ook deze plaat meenam! Direct in vervoering gebracht wilde ik absoluut weten wat het was. Het briefje met de naam heb ik lang bij me moeten houden, het duurde dan ook tot de kennismaking met de platenwinkel Rare Records voordat ik de plaat aan mijn eigen collectie kon toevoegen.

Veel plezier met deze ultieme alltime technoklassieker!

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails