dinsdag 14 september 2010

Vinylfanaten in de krant


In het lokale nieuwsblad zijn uw vinylfanaten ook al aanwezig!

Vinyl is gelijk aan zien, voelen en horen
dinsdag 14 september 2010 10:52
H'VELD-G'DAM – ,,Het medium vinyl is heel mooi. Je moet heel bewust een plaat uit de hoes pakken, hem op de draaitafel leggen en de naald erop doen. En dan ga je luisteren." Aan het woord is Martin Klomp die een verzameling van 3547 vinyl dansplaten heeft en uitlegt dat de fysieke beleving van dit zwarte goud heel anders is dan bij een cd'tje of mp3. Buurman Wilco van Noordenne, die goed is voor 6458 platen, vat het samen als: ,,Vinyl is gelijk aan zien, voelen en horen." De heren zijn aan het woord over vinyl dansplaten, hun gezamenlijke passie. Regelmatig houden ze hun zogenaamde 'zoldersessies' bij één van hen thuis. Wilco en Martin zijn buren sinds de laatste in 2008 samen met zijn vriendin een huis kocht in dezelfde straat als de familie Van Noordenne. Over wat de tussen hen in wonende buur vindt van de studio's op beide zolders laten buurman en buurman zich niet uit, maar er wordt wel gegrapt over een bod uitbrengen op de buurzolder om de boel te kunnen verbouwen tot een grote discotheek.

Door Margreet Strijker

Wilco (36) en Martin (sinds twee dagen 30) kennen elkaar sinds 1996 maar hun passie was er al ver voor die tijd. De oudste: ,,Mijn roots als DJ liggen hier in Hardinxveld. Op mijn veertiende draaide ik al in de Kameleon en later stond ik in De Drie Snoeken. We raakten connected omdat Martin daar toen als barman werkte. De eerste LP die ik zelf kocht was Rave the Rhythm van Channel X, ik was toen een jaar of 13. Maar op mijn zesde was ik al gefascineerd door de singletjes van mijn vader van onder andere de Rolling Stones." Martin pakt ter illustratie twee LP's van Sesamstraat uit zijn collectie van in totaal 3547 vinyl schijven. ,,Ik was dus ook al heel jong met muziek bezig maar niet zozeer op vinyl, meer gewoon op cassettebandjes. Mijn eerste LP kwam uit de afprijsbak en kocht ik op mijn vijftiende samen met mijn moeder. Het was Dominating The World van Human Resource."
Door de jaren heen breidde hun collectie zich bijna wekelijks uit tot wat er nu op hun zolders staat. Alles gerangschikt op genre, zoals trance, dubstep, minimal of house. Daarbinnen staan de platen op label. Voorbeelden daarvan zijn: Warp, Border Community, Deep Records en Black Hole. En binnen de labels wordt er gesorteerd op artiest. Dus zo zijn de platen van Tiësto, Sasha, KLF, Junkie XL, Orbital en vele anderen in een handomdraai tevoorschijn gehaald. Veel wordt aangeschaft via internet, maar ook bezoeken de buurmannen graag beurzen. Martin verzamelt elektronische dansmuziek in de breedste zin van het woord en Wilco is daarnaast ook altijd op zoek naar de roots, de oorsprong van een bepaalde sound. ,,James Brown hoor je terug in vijf miljoen platen, maar ik wil dan het vinyl hebben waarop het origineel voor het eerst uitgebracht is." Hij vertelt al druk bezig te zijn met het opleiden van zijn vierjarige tweeling Maudy en Brent. Beide kunnen al een plaat opzetten en vooral Brent is al zeer geïnteresseerd in de techniek van de platenspelers, aldus de trotse vader: ,,Ik moet toch ergens met mijn erfenis naar toe." Wat door zijn buurman gerelativeerd wordt met: ',,'t Is geen reet waard hoor. Het heeft vooral emotionele waarde voor ons."
Vanzelfsprekend beschikken buurman en buurman over draaitafels en de nodige andere audio apparatuur, maar daarom is het hen niet echt te doen. Het allerbelangrijkste vinden ze de muziek. Daar zijn ze liefhebber van. En die muziek willen ze op vinyl hebben. Vanwege de meerwaarde als luisterelement, als verzamelobject en vanwege de vormgeving. Wilco: ,,Het bijzondere is dat vinyl het enige muziekmedium is waarvan de verkoop stijgt. Het klinkt gek, maar in deze vluchtige tijd van mp3-tjes zoeken mensen iets vasts. Ze willen weer wat met een fysiek karakter in hun handen hebben." Martin: ,,We vinden het ook leuk om deze passie te delen met anderen. Dat doe ik onder andere door middel van 'The Groove', het danceprogramma op Merweradio dat ik wekelijks samen met Steven Vogel heb." Het zal geen verbazing wekken dat Wilco er elke maand vaste gast is. Hij heeft er de column 'De plaat en zijn verhaal'. ,,Ik pak een plaat uit mijn verzameling die een blauwdruk van een bepaalde muziekstijl is. En daar geef ik achtergrondinformatie over, maar vertel er ook mijn persoonlijke verhaal bij. Waar, wanneer en waarom ik hem gekocht heb bijvoorbeeld." Een enkele keer draaien de buurmannen, al dan niet samen, nog wel eens op bruiloften of andere feesten. ,,Maar alleen op verzoek van vrienden of bekenden. Puur vanuit nostalgie. Vroeger ging het vooral om het ingrediënt om mensen aan het dansen te krijgen, maar nu kunnen we er ook gewoon naar luisteren. Deze muziekstroming maakt een niet te stoppen ontwikkeling door. Je wordt vaak getriggerd om zelf op zoek te gaan naar nieuwe geluiden en je blijft je verbreden. Maar hoe meer je weet, hoe meer je er achter komt dat je niet veel weet."
The Groove: iedere woensdagavond van 21.00 tot 23.00 uur op Merweradio. Zie ook: www.the-groove.nl.

2 opmerkingen:

Jetty Kiz zei

Leuk om dit te lezen, lokale helden YOU!

Daniel zei

Heel tof stuk!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails