dinsdag 28 september 2010

Gastpost: 90's request: A Ruffneck’s Tale

In de jaren ’90 was ik een zeer fanatiek vinylkoper. Elke week pakte ik de trein naar Dordrecht om daar midden in het centrum naar een piepklein winkeltje te gaan, de Mid-Town aan de Voorstraat! Een shop van hooguit 3 meter breed en 10 meter diep. Je kon er je kont nauwelijks keren, maar het was een heel aantrekkelijk zaakje, omdat je altijd hartelijk werd ontvangen en ze hadden er de nieuwste platen. In de Mid-Town kwam je soms hele bekende DJ’s of producers tegen, in een tijd dat de meesten nog lang niet zo bekend waren en de popsterrenstatus van de huidige DJ’s hen vreemd was. Eigenlijk kende bijna niemand de gezichten die achter de geweldige producties schuilden.

Toch leerde je na verloop van tijd wel de namen kennen. Zo kon je in de Mid-Town vestiging aan de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam zomaar ene Paul Elstak tegen het lijf lopen. En in Dordrecht kwam Stanley Foort (tegenwoordig MC Stanford) buurten in de Dordtse Mid-Town recordstore. Maar de meest opvallende verschijning is toch wel de kleine kale man met het vlassige snorretje, die me elke zaterdag voorziet van een stuk of 5 van de allernieuwste platen. Iedere zaterdagochtend, als ik de Mid-Town binnen stap, begroet hij me altijd met “Ha professor, ik heb weer een paar goeie platen voor je”. En dan ging je met die 5 platen in je hand naar één van de gereedstaande platenspelers en liet je vol verwachting de naald op het zwarte (gekleurde platen had je nog nauwelijks) vinyl zakken.

Kan me nog goed de keer herinneren dat hij me een plaat gaf getiteld “Navigator” van Tellurians. Een klapper van een plaat, die ik dan ook direct aanschafte en thuis nog vele malen uit de speakers heb laten beuken. Het is een stevig dreunende plaat, geproduceerd door 4 jonge gasten, waarvan er eentje Ferry Corsten heet. Ferry heeft sindsdien een breed muzikaal spectrum bewandeld.

Maar terug naar de kleine kale man met het vlassige snorretje… na een tijd kwam ik erachter dat hij Patrick van Kerckhoven heette. De grote kleine man achter het platenlabel Ruffneck. Platen producerend onder o.a. de pseudoniemen 80 AUM, Wedlock, Juggernaut en nog vele andere namen. Patrick is afkomstig uit Alblasserdam (vlakbij Dordrecht). Na het scoren van een nummer 8-notering in de Top 40 onder de naam Ruffneck, horen we steeds minder van Patrick. Tegenwoordig is hij naar achtergrond gestapt en verantwoordelijk voor het label Cardiac Music. Ik heb Patrick in die jaren ’90 leren kennen als een aardige kerel, die de drijvende kracht was achter de Dordtse Mid-Town. Een platenzaak, die al jaren geleden ter ziele is gegaan, maar nog altijd voortleeft in de harten van vele muziekliefhebbers. Mede door de relaxte en altijd in de platenzaak aanwezige Patrick van Kerckhoven!


Goldcoast a.k.a. Ronald Tukker is vast gast bij The Groove. Onder de naam Goldcoast heeft hij een groot aantal producties gemaakt. Meer informatie kun je vinden op http://www.goldcoastmusic.nl/

1 opmerking:

Wwzapper zei

Platenzaken. Zo ongeveer het grootste gemis van de moderne tijd, alle mensen die zeggen dat je achterloopt als je nog platen of cd's koopt ten spijt. Het struinen door bakken vol verrassingen was al een feestje op zich.

Veel meer dan de Free Record Shop en de Mediamarkt resteert er anno nu niet meer, en aan het saaie aanbod van die winkels heb je helaas niet zoveel.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails