maandag 20 juni 2011

Pinkpop 2011

Bestaat het ultieme festivalmoment. Het moment dat je doorhebt dat je bij iets unieks bent? Na dit weekend zeg ik volmondig: Ja!

Pinkpop 2011 had een affiche met mooie headliners en, volgens kenners, een wat magerder totaal programma. Om een mooie plek op camping A te bemachtigen trokken we in alle vroegte naar Landgraaf toe.

Zaterdag 11 juni
Gezien: De Staat, Elbow, Selah Sue, Coldplay

De eerste is op Pinkpop meestal een dag om warm te worden, om in de stemming te komen en om je tent op te zetten. Deze zaterdag opende echter met een knal, een rauwe, trage, vunzige knal namelijk: De Staat. We hebben de mannen nu een aantal keer gezien maar zo op het grote podium ziet het er toch weer anders uit. De show was goed maar ik vraag me af of deze verder op het veld ook zo binnen kwam.

Na De Staat was het eigenlijk 'wachten' op Elbow. We hebben de Manic Street Preachers van een afstandje bekeken (klonk lekker) maar verder was er weinig dat de aandacht trok. Elbow daarentegen betekende een eerste hoogtepunt van het festival. We hadden eerder op Werchter al gezien dat een groot veld en een groot podium geen probleem is voor de band met de kleine liedjes maar dit optreden was bijzonder goed. 8 nummers slechts maar ze werden stuk voor stuk fantastisch gespeeld en wat een stem heeft Guy Garvey toch. Top!



Na Elbow was het de beurt aan Coldplay, het veelbesproken optreden van Coldplay (geld, voorwaarden). Er is ook een nieuwe plaat en dat was voor mij nogal schrikken (die sample....). De verwachtingen waren dus hooggespannen. Toen na een kleine vertraging (wachten tot de zon zakt) de band opkwam explodeerde het veld. En terecht. Het optreden was goed. Er zat tempo in, veel nieuwe nummers (sommige lekker, andere nog een keer luisteren), oude nummers kwamen ook langs (Scientist!) en Chris Martin was in vorm! Het werd echter geen legendarisch optreden (daar heb je een Michael Jackson cover voor nodig zoals op Werchter).

Conclusie: een fijne dag, het weer zat mee, Elbow was groots en Coldplay heel goed.

Zondag 12 juni
Gezien: Hurts, Tim Knol, Cage The Elephant, Wolfmother, Graffiti6, Bloody Beetroots (Deathcrew 77), Kings of Leon

Zondag stond eigenlijk in het teken van 1 optreden: dat van de Bloody Beetroots.

Voor het zover was stond er echter een bijzonder fijn programma klaar. Hurts was de eerste verrassing van de dag. De Petshop Boys maar dan gotisch. Grootste nummers met strijkers en operazangers. Heel interessant om te horen en goed gebracht. Deze muziek moet je misschien horen in een donkere tent maar zo op het veld als opener van de dag was het goed te doen.

Tim Knol was de volgende die het grote podium betrad. Een groot podium voor een 'kleine' jongen (hoewel). Zijn liedje lenen zich ervoor om in een mooie zaal gespeeld te worden en de band was niet voornemens om het anders dan anders aan te gaan pakken. Het optreden stond echter als een huis. Tim Knol heeft dan ook een stel muzikanten die er mogen wezen en de liedjes blijken wonderbaarlijk goed over te komen, ook op een groot veld. Tel daar bij op het zonnetje wat uitbundig aan het schijnen was.

Het volgende hoogtepunt kwam van de 3FM stage. Graffiti6 heeft nog niet genoeg liedjes om een optreden lang te overtuigen maar wanneer 'Stare Into The Sun' wordt gespeeld met een heerlijk zomerzon in de lucht en een biertje in de hand dan weet je dat het zo'n mooi festivalmoment is.

Dat White Lies op het podium hebben gestaan was voor ons slechts een formaliteit. Het ging om de tent! Daar moesten we op tijd zijn en staan want Bloody Beetroots gingen spelen. Een uur lang helemaal naar de klote gaan. Niets meer maar zeker ook niets minder. Verwacht geen opbouw, of stukken die de diepte in gaan nee ze houden zelfs geen rekening met het publiek. Het is gewoon een uur lang raggen. Zie bijgevoegd filmpje :).



Dat na het dampende optreden van Bloody Beetroots de Kings Of Leon aan mochten treden op het hoofdpodium is voor ons ook slechts voor de statistieken geweest. Uiteraard is het tof om 'Sex On Fire' door een heel veld geschreeuwd te horen worden maar ik krijg (nog) niet echt het Zwitserleven gevoel van Kings Of Leon Live.

Maandag 13 juni
Gezien: Dazzled Kid, Two Door Cinema Club, Go Back To The Zoo, The Gaslight Anthem, Band Of Horses, Deadmau5, Foo Fighters

De maandag, van origine de hoofddag van Pinkpop. Na een dampende avond in de tent op camping B waren er toch wat lichte opstartproblemen en zo goed vinden we Scouting for Girls nu ook weer niet. Nee dan Dazzled Kid. In de tent zag het er goed uit. De show begon wat voorzichtig. Je moet van Tjeerd Bomhof houden, je kan hem namelijk ook ontzettend irritant vinden. Het eerste gedeelte van de show moest hij nog een beetje op gang komen maar toen hij eenmaal de smaak te pakken had werd het een goede show. Sowieso stond er een topband op het podium. Een heerlijk begin dus.

Na Dazzled Kid kwam er een blokje op het hoofdpodium. Allereerst Two Door Cinema Club. Heerlijk niets aan de hand electropop die zeker aansloeg op dit moment van de dag. Een voorzichtig zonnetje brak door. Go Back To The Zoo had groots uitgepakt voor hun 'moment of fame'. Een opblaasbare olifant, een mooi doek en leuke pakjes. Bij de eerste knaller (letterlijk en figuurlijk) werd al duidelijk: dit wordt top. Dat werd het ook. Toen halverwege de grote gorilla werd opgeblazen was het feest compleet. Deze band heeft inmiddels al flink wat nummers die aanslaan bij een groot publiek en die ook goed kunnen spelen. Erg fijn!

Go Back To The Zoo heb ik echter wel iets eerder verlaten aangezien 'mijn' bandje speelde. The Gaslight Anthem. De amerikanen stonden helaas op het 3fm podium (die moeten echt op main) maar al snel werd duidelijk dat het deze mannen niet uitmaakt waar ze staan. Wanneer is echter wel een probleempje. De zanger moest even op gang komen (tenminste, z'n stem). Eenmaal op gang was er geen stoppen aan. Een aantal nummers van de laatste plaat (vind ik iets minder sterk) maar gelukkig ook veel nummer van The 59 Sound.

Na The Gaslight Anthem kwam er een blokje tent. Allereerst Band of Horses. Conclusie: Top! Ik had er eerlijk gezegd weinig van verwacht. Het is wat verstilde, moeilijkere muziek en hoe gaat dat zich houden aan het einde van het festival. Gelukkig is de tent wel de perfecte locatie voor dergelijke bands en de heren waren op stoom. The Funeral blijft een goede single en ook de andere nummers werden goed gespeeld. Fijne boeking! Na de 'verantwoorde' muziek van Band Of Horses naar Deadmau5. Ik ga eerlijk zijn. Deadmau5 ken ik van die fijne singele Faxing Berlin en van een aantal toffe remixen. Ik had het hele weekend al wel een paar t-shirts langs zien komen maar dat de beste man zo populair was. De tent stond ruim van te voren al helemaal vol en het podium zag er spectaculair uit. Spektakel dat werd het. Wat een show en wat een energie! Alle nummer werden (voor zover mogelijk) meegezongen en gesprongen. Bijgevoegde video geeft een impressie van hoe tof het was. Echt een waardige afsluiter van de tent en eigenlijk verdient dance op Pinkpop veel meer ruimte maar ja, Ome Jan blijft het een 'rock'festival vinden..



Om dat kracht bij te zetten had hij DE rockband van het moment als afsluiter geboekt. Foo Fighters. Eerder al op Pinkpop gezien en daar was ik erg van onder de indruk. Nu ik hun platen beter kende keek ik nog meer uit naar het optreden. Naar buiten lopend begon het te regenen. Normaal gesproken een domper maar nu paste het wel bij de sfeer en het moment. Iedereen voelde dat. Dave Grohl is een frontman met charisma en veel ervaring maar hij heeft ook een topband om zich heen verzameld. Tot slot hebben ze nog een partij met goeie platen om eng van te worden. Dit alles tesamen maakt een van de beste optredens waar ik ooit bij ben geweest. Een veld vol enthousiastelingen en een band die er zin in heeft. Wanneer er dan ook nog een regenboog langs komt dan krijg je dit: het ultieme festivalmoment!


Conclusie: een topweekend, het weer zat mee, een aantal zeer goede optredens gezien en veel lol gemaakt uiteraard (de tent op de camping is altijd een aanrader). Voor volgend jaar kijken we echter gewoon weer wat het programma is. Werchter startte 'minder' met de headliners maar het programma wat daarna kwam was wel beter (bijna veel beter zelfs). Maar goed, dat is volgend jaar pas :) voor nu: Thanks!

3 opmerkingen:

Hugo P zei

Martin, dat heb je weer mooi verwoord en er is niets gelogen. Het was een topfestival!
Hugo

Corné zei

Daar moet ik natuurlijk even op reageren, dus bij deze!

Ben het met veel dingen in je blog eens, sowieso dat het bijzonder geslaagd was, het overtrof echt mijn verwachtingen en die waren best positief. De Staat was ook achterin het veld prima te horen en maakte indruk, evenals de dag erna Tim Knol, die inderdaad erg prettige muziek voor in het middagzonnetje heeft (maar wel het hele veld prima aankon). Go back to the zoo verraste me ook in positieve zin (vond album niet super, maar kwam prima over.

Ik zie dat je erg enthousiast bent over Elbow. De uitvoering van lippy kids was misschien wel het hoogtepunt (als er bij Learn to fly geen regenboog doorheen was gekomen, oke..) van het festival, maar ik vond een uur verder best lang. Aan White Lies dacht je niks te missen en ik kan je inderdaad bevestigen dat dat niet veel was. Eén van de tegenvallers wat mij betreft, ook van de Manic Street Preachers had ik wat meer verwacht.

En dan de topacts: heel veel over te doen, al had ik daar niet alles tijdens het festival al van meegekregen. Coldplay was dus duurbetaald, ik moet zeggen dat ik daar niet aan denk op het moment dat ik naar een optreden kijk. Wat mij betreft maakten ze hun optreden in het Goffertpark van twee jaar terug wel goed, maar zoals ik ergens las: echt magisch wilde het niet worden. Moet ook zonder Michael Jackson lukken lijkt me.. materiaal genoeg.. ik heb alleen wel een idee naar een andere band te kijken als na The Scientist vervolgens Viva la vida gespeeld wordt.. Minste van de drie topacts, maar wel tevreden..

Kings of Leon wist mij wel te pakken, ik merk dat dat bij jou niet zo was. Ik was geen groot liefhebber van ze, maar het optreden maakte wel indruk. Voor recensenten schijnt het van belang te zijn te vermelden dat de heren allemaal in hun eigen Mercedes aan komen. Het zal best, maar ik heb geen Mercedes gezien en genoten van de muziek!

Foo Fighters was zondagavond een heerlijke afsluiter, het knalde er nog even lekker in en iedereen kon nog even los als slot van een mooi festival. Learn to fly was een mooi hoogtepunt. Knap dat je op zo'n manier een optreden bijzonder kunt maken, is toch lastig voor te bereiden.. Verder: ben geen groot kenner, maar het optreden beviel me prima.

Conclusie: het was een superweekend, ik heb hierboven de afterparty's nog niet eens meegepikt en die waren ook niet mals! Vanaf dit jaar wordt je enthousiasme dus in elk geval door mij gedeeld!

Bjorn zei

Goed geschreven stuk over een prima festival ! Top ! Je beleeft het echt, maar dat had ik al gezien ook maandag !

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails