donderdag 21 juli 2011

Lowlands 2011

Huh, nu al een verslag van Lowlands? Dat moet toch nog komen?

Yep, maar vandaag kwamen de nieuwe namen van Lowlands en daarmee ook de laatste namen. Een festival wat in 4 uur uitverkocht en waar diegene die de kaarten kochten snakten naar de namen van de optredende artiesten. Die namen vielen, de opinie te volgen, stuk voor stuk tegen. Bij iedere bekendmaking werd er een beerput open getrokken die ik zelfs hier in de polder nog niet ben tegengekomen. Vooral het gebrek aan grote namen werd als een groot gemis gezien.

Nu ben ik vorig jaar voor het eerst naar Lowlands geweest (lees hier het verslag).

Nu is smaak persoonlijk en zal ik hier echt niet iedere geboekte artiest op Lowlands als de meest unieke boeking in Nederland gaan verdedigen maar toch kan ik slecht tegen de verschillende 'argumenten' die tegen deze line-up worden gegeven. De vraag is natuurlijk wat je verwacht van Lowlands als festival. Om een beeld te geven heb ik hier de 'headliners' van de laatste 5 jaar:

2006: Arctic Monkeys, Belle and Sebastian, Bloc Party, Danko Jones, Fun Lovin’ Criminals, The Magic Numbers, Massive Attack, Michael Franti & Spearhead, Muse, Placebo, Scissor Sisters, Snow Patrol
2007: Arcade Fire, Basement Jaxx, Cocorosie, Eagles of Death Metal, Editors, Interpol, Kaiser Chiefs, The Killers, Kings Of Leon, Mika, Nine Inch Nails, Saybia, Sonic Youth.
2008: Anouk, Sex Pistols, Underworld, N*E*R*D, dEUS, Dropkick Murphy’s, Franz Ferdinand, The Kooks, Nightwish, Editors, Sigur Rós
2009: Kaiser Chiefs, Arctic Monkeys, Kyteman’s Hip Hop Orkest, Lily Allen, Them Crooked Vultures, 2 Many DJs, The Prodigy, Snoop Dogg, Bloc Party, Maxïmo Park
2010: Queens of the Stone Age, Snow Patrol, Blink 182, The Specials, Thirty Seconds To Mars, Groove Armada, The XX, Mumford & Sons.

Een mooi lijstje als je het me zo vraagt maar of er nu echt grote bands hebben gestaan (let wel: op het moment dat ze geboekt werden), ik denk het niet. Voor 2011 hebben we het volgende rijtje:
2011: Elbow, Artic Monkeys, The Offspring, The Roots, Mark Ronson, dEUS, Aphex Twin, Within Temptation, Interpol

Voor mijn gevoel doet dit lijstje niet veel onder voor de headliners die er de jaren ervoor stonden. De vraag is ook of Lowlands wel een echt headliner festival is. Is de Alpha een locatie om acts als Coldplay, Foo Fighters, Kings of Leon te huisvesten? De enige headliner die ik mis (en die volgens mij iedereen mist) is Radiohead.

Dan de rest van het programma. Een veel gehoorde klacht is dat er veel acts op staan die elders in het land al een keer op een ander festival hebben gestaan wat goedkoper was. Tja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. In het geval dat je regelmatig een festival of concert bezoekt dan heb je al veel gezien. Zo ben ik voor € 27,50 naar Pitch geweest waar o.a. Gaslamp Killer en Jamie Woon stonden. Maar daar stonden Arctic Monkeys en Elbow weer niet. Op Werchter heb ik Elbow en Arctic Monkeys dan weer wel gezien maar daar stonden Fink, Eefje de Visser en Skrillex weer niet. Get the point?

Is deze line-up heilig? Nee, zeker niet, verre van dat zelfs. Op ieder line-up kun je, zeker vanuit je eigen smaak, kritiek, op- of aanmerkingen hebben. Toch denk ik dat dit jaar deze kritiek wel erg makkelijk wordt gegeven en niet geheel redelijk is.

Ik hoop in ieder geval op een fantastische editie Lowlands!

Speciaal voor @rrchrdd:

@rrchrdd vindt in deze line-up, waar hij minimaal 40 bekende acts in vond, slechts 1 must-see te weten: Edward Sharpe (voor mij nog onbekend dus bij deze een must-see gezien de smaak van @rrchrdd). Ik wil hem de volgende tips meegeven.

Mijn must-see's voor Lowlands 2011 inclusief korte termen en Spotify Links (wanneer beschikbaar):

Agnes Obel Breekbaar, mooie vrouw en zeer indrukwekkend op Motel Mozaique
Graffiti6 Hopen op een tijdsslot bij ondergaande zon. Heerlijk!
Fink Hoogtepunt van Motel Mozaique en een fantastische nieuwe plaat. Heeft een speciale show die zowel op festivals als in kleine zalen blijft staan. Zie hier!
Skrillex De Bloody Beetroots van dit jaar!
SBTRKT Heeft een werkelijk waar fantastisch album gemaakt. Erg benieuwd naar!
James Blake: geen linkje voor @rrchrdd maar ik sleep hem toch mee naar dit optreden ;)
OFWGKTA (Odd Future): De hip-hop hype van dit jaar, duister, vette stem en teksten en doet het live ook erg goed en houd van interactie met het publiek.
Miles Kane Heerlijke cd gemaakt dit jaar met lekkere liedjes, benieuwd hoe hij live is.
Elbow Pakte in zijn eentje Pinkpop en Werchter in. Warschijnlijk afsluiter van de zaterdag. Wordt schitterend.
Boef en de Gelogeerde Aap: Filmpje!
Little Dragon Nieuwe plaat is top, optreden op Glastonbury was top. Aanrader!
The Gaslamp Killer: FEEST!
Goose : FEEST!
Happy Camper: Topproject met o.a. Tim Knol en Blaudzun.
Jungle By Night: Nederlandse gasten die heel veel festicals al op stelten hebben gezet. Swingt de pan uit!
The Wombats Heb ik een zwak voor, wordt dansen!
En tot slot: Aphex Twin: filmpje :)

Zijn dit ze allemaal? Nee, veel goede dubstep en nieuwe electronica maar goed dat moet je ding zijn. Hoewel dat met bovenstaande namen ook zo is. Het moet je ding zijn. Ik vind het persoonlijk veel waar voor je geld maar om dat nu constant op zo'n forum te gaan zetten. Het wordt een mooi festival :)

1 opmerking:

Unknown zei

Benieuwd waar de discussie zich allemaal afspeelt?

http://www.lowlove.nl/nieuws/23-nieuwe-namen-jamie-woon-fink-goose-bombay-bicycle-club-en-meer/

http://www.festivalinfo.nl/news/15076/Jamie_Woon_Wild_Beasts_The_Deaf_ea_naar_Lowlands/

http://www.festivalinfo.nl/news/14998/Lowlands_brengt_lijst_dance-namen/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails