dinsdag 12 juli 2011

Vinyl in de digitale tijd!

Onze eigen Easyrider en zijn gevoel over ontwikkelingen in de muziekbranche. 'Zomaar' op een forum op Discogs! Hulde! Hieronder de link naar het hele topic met alle voorafgaande posts:
http://www.discogs.com/groups/topic/238492#2897573



En hier zijn reactie:


Tja, beide situaties hebben hun voors en tegens.

Vroeger (voor de tijd van internet... gut ik word nu echt oud) vond ik het een sport om platen te scoren, een waar festijn om iedere vrije middag en zaterdag op jacht te gaan, in het oude Micratje van mn moeder op naar Eindhoven, Den Haag, Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Altijd weer spannend waar je mee terug zou komen. Die tijd ging je blanco op zoek of hooguit met een lijstje met vage titels/lyrics van een gespotte plaat uit een DJ-set. Vooral de contacten in de diverse vinylshops was altijd smullen, kletsen met bekende en semi-bekende DJ's van weleer. Het delen van je passie met lotgenoten, zalig was dat. Vervolgens was het kicken als je een plaat had gekocht, vrijwel onbekend, en dan "maken" bij het publiek. Gaaf als dat vervolgens lukte, was dan jouw plaat, onderdeel van je gig en trademark geworden.

Tja, dat is nu over en uit.

Wat dat betreft ben ik van de oude stempel, voor vele mensen wellicht een materialist. Ik ben trots op mijn collectie, niet omdat het zeldzame of gewilde platen bevat, maar vooral omdat het voor mij zoveel emotionele en nostaligische waarde in zich draagt. Bijna iedere plaat heeft een verhaal.

Helaas vind ik ook ontzettend veel muziek goed, mijn collectie is daarmee vrij breed uitgedijd en uitdijende. Ik ben geen purist, maw ik hoef niet zonodig labels compleet te hebben ofzo. Wel is het vet om promomateriaal, white labels en limited editions te bemachtigen.

Dat "verhaal" over een plaat breng ik overigens 1x per maand ten gehore bij The Groove, een radioprogramma bij het lokale radiostation Merweradio, Sliedrecht en omstreken. De Plaat En Zijn Verhaal, het topic waarin ik een plaat bespreek uit de oude doos, herkomst, artiest, waar gekocht en/of gehoord. Erg kickend om te doen en de nostalgie druipt daar vanaf.

Daarnaast wordt ik met enige regelmaat gevraagd om te draaien op een feestje, soms ook thuis bij mensen, maar ook bruiloften ed. en dan vooral om die oude tijd te doen herleven. Dan draai ik dus bij uitstek met platen, wederom kickend. Mensen komen dan bij je kijken, snuffelen door je bak heen, vinden het dan vooral gaaf dat je platen draait ipv mp3's en/of cd's. Kijk dat is nou het publiek naar mijn hart en tevens vet om te laten zien en horen wat je in de kast hebt staan.

Wat mij een goed gevoel geeft aan mijn platen is dat mijn collectie zo breed is dat ik bijna in alle straatjes muziek kan draaien vanaf plaat. 70's disco-party, oldskool en classics, mainstream 90's, clubgarage, speedgarage, breakbeat, lounge, dubstep, minimal, electro, vet en morsig (rauw), pop, breaks, progressive, drum n bass, deep, it's all in the game.

Afgelopen voorjaar mijn huis laten verbouwen, woonkamer heeft een metamorfose ondergaan, direct mijn kans gegrepen om een lang gekoesterde wens in vulling te zien gaan, nl. een platenspeler in de woonkamer, lekker plaatjes draaien met vrouw en kinderen. Mijn zoon van vijf weet al precies hoe hij een plaat op moet zetten, mooi toch. Mijn nichtje van 12 kwam laatst langs en wist niet wat ze zag, had nog nooit een platenspeler gezien, LOL.

Daarnaast doe ik 2x per jaar bij The Groove een varieteitenmatinee, een DJ-set waarin ik op zoek ga naar uitersten, een set waarin ik soundtracks, chansons, beats, ambient, experimental, leftfield, hiphop, breaks, elektro, hammond, jazz ed. tot een fijne brij samen laat smelten, hilariteit ten top.

Wat ik hiermee wil aangeven is dat ik tot op de dag van vandaag geniet van mijn collectie en zoveel mogelijk andere mensen mee laat genieten en tevens de jonge generatie en iedere andere geinteresseerde kennis laat nemen van het vinylfenomeen, de vele uiteenlopende muziekstijlen van nu en vroeger, en al het moois wat er ooit gemaakt is op zwart goud.

En ja, ook ik denk wel eens was het maar als toen, maar ja, kijk liever naar de mogelijkheden van deze tijd. Zoals Discogs, ik vind het heerlijk om te dwalen in de krochten van Discogs, de vele fora-topics, wantlists, label- en artist profiles, catalogi, heerlijk vind ik dat. Kennisnemen van releases waarvan je het bestaan nooit kon vermoeden. Ja, dat zijn geweldige voordelen van nu.

En de waarde van mijn collectie, ach zal best wel wat centen waard zij, maar ik doe ze toch nooit weg, dus wat boeit dat dan. Ik zie mijn collectie niet als investering. Wat mijn verzamelhart wel sneller doet kloppen is als ik een plaat bezit welke zeldzaam is en of veel gevraagd is, dat vind ik uiteraard wel cool. Of een plaat met historische waarde en/of blauwdruk voor een bepaalde stroming/periode of een plaat welke originele fragmenten bevat en nadien veel is geript/gesampled, dat maakt het vinyl verzamelen mooi.

Ik heb wel eens gezegd in een krantenartikel: "vinyl is horen, zien en voelen". Driedimensionaal, mooier kan niet.

En ja, ook ik zoek nog platen welke lastig te pakken zijn, ook in dit internet tijdperk, en ja eigenlijk vind ik dat dus prima, want ja, je moet uiteraard iets te wensen/verlangen hebben, ook in deze consumptieve en netwerk gedomineerde maatschappij.

C'est ca.

2 opmerkingen:

Roob zei

Mooi!

Steven zei

Die Wilco weet het wel te zeggen hè!? Gaaf stuk en woord voor woord waar!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails