vrijdag 22 juli 2011

De reactie op....

Internet is maar een mooi kanaal. Zet ik gisteren deze post op het web, heb ik vandaag al een schitterende reactie van @rrchrdd in de bus liggen. Zo hoort het!

Helaas wordt mijn 'lansbreking' voor de programmering van Lowlands 2011 niet echt ondersteund door de directeur van Lowlands Eric van Eerdenburg. Ze zijn er simpelweg niet zegt hij. Dat ben ik niet helemaal met hem eens want ze zijn er wel degelijk maar misschien moeten we de definitie van headliner eens onder de loep nemen.

In reactie op @rrchrdd wil ik het volgende zeggen. Je haalt smaak en 'feiten' (voor zover dat kan in muziek) een beetje door elkaar. Ik pak het lijstje van 2006 er even bij. Als ik op de manier zoals jij naar de headliners van nu kijkt naar het onderstaande lijstje ga kijken kan ik als volgt reageren.

Arctic Monkeys | 1 goede cd maar kan de Alpha nog niet dragen
Belle and Sebastian | Een beetje zijige meuk, zeker niet Alphawaardig
Bloc Party | Top!
Danko Jones | Ken ik niet goed genoeg
Fun Lovin’ Criminals | Teren op een plaat van 10 jaar geleden
The Magic Numbers | Hypeje maar zeker niet Alphawaardig, stonden in de tent op Pinkpop...
Massive Attack | Moet je stylo zijn, is live absoluut niet zo goed als op plaat
Muse | Top!
Placebo | Niet mijn ding maar wel Alphawaardig
Scissor Sisters | 1 3fm-hitje en dan op Alpha Lowlands, wat doet die commerciële meuk hier!
Snow Patrol | Top!

Zo zie je dat ik, wanneer smaak er bij komt kijken, meteen deze headliners aan flarden schiet. Zo kan ik dat ook met het lijstje van dit jaar doen.

Arctic Monkeys | Zijn weer helemaal terug met het door Josh Homme geproduceerde album, een beetje Kink luisteraar kent de drie nieuwe singles uit het hoofd en ze braken Paradiso af dit jaar. Zijn live sterker dan ooit!
Elbow | Speelden Werchter, Pinkpop en Glaston Bury PLAT! Laatste cd is een top cd zeker na het succes van The Seldom Seen Kid. Weet te boeien en krijgt de Alpha makkelijk mee.
The Offspring | Had van mij niet gehoeven maar retro-acts schijnen nu eenmaal helemaal hip te zijn.
Aphex Twin | Is de IDM GOD! Heeft voor het laatst in 2009 in Nederland opgetreden en heeft enorm veel fans!
Within Temptation | Zeker niet mijn ding maar absoluut een vaandeldrager voor de Nederlandse muziek en enorm populair in het buitenland
Interpol | Niet mijn ding
The Roots | Hip-hop helden! Zeker met een team-up met Q-tip en Mark Ronson in het verschiet wordt dit fantastisch.
dEUS | Speelden de weide van Werchter helemaal plat (lees 80.000 man en niet eens allemaal Belgen) en met een gastoptreden van De Jeugd wordt dit top! Nieuwe plaat is lekker!
Mark Ronson | Heb je deze plaat gemist? Zonde!

Zo zie, het is maar net hoe je het brengt. Elbow veegt de vloer aan met de headliners van 2006 op misschien Muse na die nu alweer veel groter zijn en daarom ook niet meer te boeken zijn door Lowlands. Je onderstaande reactie:
O wacht, alle bovenstaande artiesten hebben recentelijk niks van gelijke status bereikt als de headliners uit 2006. En dáár zit ‘t ‘em nou net. De bands hebben geen waarde voor de mensen die op de hitjes afkomen, néé, dat is geen pinkpop publiek, dit is gewoon een eerlijke behoefte, voor de bovenstaande bands ga ik geen 165 euro betalen, en ook niet voor de dikke lading dubstep en minimal DJ’s die er staan, heb je de onbekendere namen geluisterd? Ik wel, en werd er niet echt vrolijk van.
is dan ook redelijk kansloos vind ik persoonlijk. De bands hebben namelijk wel degelijk hits alleen liggen die niet in je straatje. Je weet overigens ook dat je tegen mij niet over die dubstep en minimal dj's moet beginnen want ik vind het nachtprogramma misschien wel 1 van de sterkste van de afgelopen jaren. Alleen maar omdat het na twee minuten luisteren op MySpace niet tof klinkt wil niet zeggen dat het niets is.

Zo ook je kritiek op Nederhop. Tja, aan wat je tof vindt kan ik niets doen. Ik lees op fora heel veel Metal en Punk gast klagen dat die stromingen er niet staan. Als electronische Nederhop liefhebber ben ik dolblij met dit programma. Maar waarom mogen de Bloody Beetroots (geen nieuwe plaat, geen nieuwe show, al zoooo vaaak gezien) wel terug komen en Chase & Status (wel nieuwe platen en singles) niet terug komen?

Wat ook raar is, is je opmerking bij The Kills, je zegt dat het publiek geen Pinkpop publiek is maar je zegt ook dat je bang bent dat ze iets als The Kills niet gaan snappen. Hetzelfde doe je met Fitz and the Tantrums en Jonathan Jeremiah. Allebei even hard geforceerd doorgedrukt door 3FM dus waarom de een wel en de ander niet. En geloof me, Jonathan Jeremiah kan misschien in de India staan maar groter ook niet hoor (gezien op NSJ). En tot slot kom je met het lijstje The Subs, SebAstian, The Horrors, Mount Kimbie maar Warpaint, Fleet Foxes, Zombie Nation, Pearson Sound zou je een op een daar voor in de plaats kunnen zetten en die staan wel weer op Lowlands. Uiteraard staan zijn veel acts die nu op Lowlands staan ook heel veel geprogrammeerd in Nederland maar het door jou zo gewenste Kasabian heeft vorig jaar ook gewoon 4 keer in NL gestaan (plus, is dat nu een headliner? Kom op zeg).

Nee Richard, ik wil je punt best begrijpen maar aankomen doet het niet.

En nog 1 ding dan, wij gaan samen hier naar toe:

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails