zondag 13 januari 2013

Vijf tips voor het Best Kept Secret festival


Daar staat 'ie dan. Te knipperen in neon. De vraag om een Top 5 verlanglijstje voor het nieuwe festival Best Kept Secret van Niels Allberts aka EHPO. Dan kun je natuurlijk vijf namen gaan opzoeken die niemand kent, die zo obscuur zijn dat alleen de echte fijnproevers ze weten te waarderen om maar indruk te maken op de vragensteller maar dat vind ik een beetje opdoenerij. Een lijst met grote knalacts is ook een mogelijkheid maar we moeten wel een beetje realistisch blijven (en Pinkpop is een week eerder). Vandaar 5 toffe namen waarvan ik denk dat ze goed bij het festival kunnen passen en waarbij ik niet kijk naar budget, boeker, tourschema of wat dan ook (misschien dus toch niet zo realistisch). Daarnaast ook een paar alternatieven die in hetzelfde straatje passen :).

1. Bon Iver.
Op dit moment zijn Portishead en Sigur Rós al geboekt. Dat betekent dus dat er nog één dag over is waarbij het moment van zonsondergang nog leeg is (hoewel je de vraag moet stellen of Portishead niet in het holst van de nacht geprogrammeerd moet worden). Ik denk dat Bon Iver de perfecte act is om op de derde dag te plaatsen. Daarnaast staat Bon Iver nog op mijn 'To see' lijst.

Alternatieven voor Bon Iver zijn Halls en Mmoths (toch nog wat hippe namen dan).

2. Typhoon (met band).
Hip-Hop, ik vind dat een goed allround festival Hip-Hop moet programmeren. Typhoon komt dit jaar met een nieuw album waarvan ik hoge verwachtingen heb. Daarnaast is hij live fantastisch en staat hij garant voor een flink feestje!

Alternatieven voor Typhoon zijn Sticks (ook een nieuwe plaat) en Hef.

3. TNGHT.
Waarvoor ga ik naar een festival? Muziek, sfeer en feest. Met TNGHT heb je alledrie in één. Naast dat ze de plaat van 2012 hebben gemaakt breken ze ook nog eens vakkundig de tent af (ik ga uit van een tentenfestival). Het zou echt heel erg cool zijn wanneer deze mannen op BKS staan!

Alternatieven voor TNGHT zijn Eprom en Cashmere Cat (die laatste van horen zeggen met als referentie René Passet ;).

4. Club Smith.
Gitaren. Daar kunnen we natuurlijk niet omheen. Toevallig liep ik tegen dit bandje aan. Ik heb ze live nog niet mogen zien (ze komen in Rotown en daar ga ik ze zien) maar hun plaat is erg fijn. Denk oude Bloc Party. Erg fijn!

Alternatief voor Club Smith is We Were Promised Jetpacks.

5. Rats On Rafts
Tot slot Hollandsch Glorie. Er moeten natuurlijk veelbelovende Nederlandse bandjes op zo'n festival staan. Persoonlijk zou ik heel erg graag El Pino and the Volunteers nog een keer live zien of een optreden van Tika maar ik kies voor Rats on Rafts. Ik zag ze pas in de Mezz en ik was echt heel erg onder de indruk. Wat een show zeg. Die gasten rammen echt alles uit hun gitaren. Echt top!

Alternatieven voor Rats On Rafts zijn El Pino and the Volunteers Tika.

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails