maandag 31 december 2012

Mijn Eclectro 'Overzicht van het jaar'




Wat een jaar was 2012! Een heel jaar schrijven en meedenken bij Electro, een jaar van veel nieuwe muziek in een nieuw jasje, oude muziek in een nieuw jasje, nieuwe muziek in een oud jasje en andersom en een jaar van heel veel goede livemuziek. Een kort résumé is daarom wel op zijn plaats.

50 Weapons
Het label van het jaar? Wat mij betreft wel. Zoveel goede releases van zoveel verschillende artiesten het is werkelijk top! De heren van Modeselektor hebben een neus voor goede muziek en dat komt allemaal uit op dit label. Prijsreleases van dit jaar waren onder andere de albums van Phon.o, Anstam, Benjamin Damage / Doc Daneeka, Shed en de eerste release van Atoms For Peace. Ook in 2013 kunnen we dit label in de gaten gaan houden!

Tnght - Tnght EP
De plaat van het jaar. Vooral door de fijne feestmomenten die deze plaat mij heeft gebracht. Op de draaikamer knalt deze al hard binnen maar in een dampende zaal, een festivaltent of onder een viaduct wordt de volledige impact pas echt duidelijk. Deze EP heeft al een hoop verzekeringswerk opgeleverd.



Django Django - Default
Hét popliedje van het jaar! Wat een hook en dan blijkt er nog een heerlijk album achter te liggen ook! Zelfs live overtuigen deze gasten voor de volle 100 procent en het rockt en swingt de pan uit! Topper!



Ghosting Season - The Very Last Of The Saints
Mijn terugkeer of hernieuwde kennismaking met mijn oude liefde Progressive. Oude held Sasha bracht dit uit op zijn label Last Night On Earth en maakte mij hier heel blij mee. We schreven er op Eclectro over en op de terugweg van Eclectro Directo, door een donker landschap, viel deze plaat als een bom binnen. Heerlijke release, nu nog op vinyl uitbrengen.



Blaudzun - Heavy Flowers
En iedereen maar denken dat Blaudzun alleen maar kleine liedjes kon maken. Fantastisch album en live is dit album de perfecte aanvulling voor de mooie luisterliedjes van de eerdere albums die Johannes (ook een naam uit 2012 trouwens) met zijn band maakte.



Goth-Trad - New Epoch
De ontdekking van dit album viel samen met de ontdekking van de online radioshow BenedenNAP. Een programma waar altijd wel een paar briljantjes in gedraaid worden en dat bijna allemaal nog op vinyl ook. Dit album is werkelijk een fantastisch voorbeeld van hedendaagse Bass-music. Diep, gelaagd en toch prettig in het oor liggend. Een absolute aanrader uit 2012 en dat de prijstrack Airbreaker niet op het vinylalbum staat maar los aangeschaft dient te worden zullen we ze maar vergeven.



Hyetal - Searchlight (Stay+ Remix)
Single van het jaar? Remix van het jaar? Feit is wel dat Stay+ een aantal heerlijke releases heeft gehad dit jaar en dat deze remix hun hoogtepunt voor mij is. Episch is een goed woord voor deze remix en ik hoop dat we in 2013 nog veel van ze gaan horen.



Halls - Fragile EP
Wat mooi! Mijn eerste reactie bij het horen van een snippet op het wereld wijde web. De EP bleek te bestellen bij The Sound Of Sweet Nothing maar dat leek makkelijker gezegd dan gedaan. Het duurde dus even voor de plaat binnen was maar wat een heerlijke EP! Het album is overigens minstens zo mooi of niet Inge?



Fudge Fingas ‎– Mass X (Vakula Dub Remix)
Nog zo'n briljantje uit de BenedenNAP show! Hear hear!



Squarepusher ‎– Ufabulum & Enstrobia
Als vinylfanaat smul ik van special editions en gelimiteerde uitgaven. Deze release doet de muziek eer aan. Een schitterende box die ook nog eens fantastisch klinkt! Mooie release en voor mij de eerste echt goede kennismaking met Squarepusher waardoor ik ook in zijn oude werk ben gaan graven!

Zo, een kleine greep uit de hoogtepunten van 2012. Zoals door ander redacteuren ook al gezegd zou ik de releases van Lone, Phon.O, Grimes, Legowelt, Yppah, en John Talabot ook checken! Een heel gezond en gelukkig 2013, maak je dromen waar en zo niet ook goed!

Geen opmerkingen:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails